Jak správně napsat tiskovou zprávu?

23.11.2012 18:31

Není tisková zpráva, jako tisková zpráva. V dnešní přehršli různých, a mnohdy jen rádoby tiskových mluvčích, kteří se cítí býti mistry světa, se člověk setká s výtvory různé kvality. Profesionál dobře ví, jak téma, o kterém chce informovat veřejnost prostřednictvím agentur a novinářů, správně uchopit.

Přestože se zdá, že k úspěchu postačí jen plný media list (rozuměj adresář kontaktů na novináře), problematika je o dost složitější. Nestačí totiž jen „zmastit“ pár řádků o „čemsi“ a pustit je do světa. Každá úspěšná tisková zpráva se musí držet několika obecně platných pravidel.

Vyjdu-li ze své letité praxe v médiích, pak v první řadě musím upozornit na čtivost tiskové zprávy, dále aktuálnost a patřičnou stylistickou a grafickou úpravu. Když se na tyto body zaměříte, s informací si jakoby pohrajete, strávíte nad jejím zpracováním a úpravou dostatek času, pak jistě mnohem snáze dosáhnete pozornosti žurnalistů nebo přímo jejich obdivu.

Pokud problém rozeberu detailněji, pak co se týká čtivosti, je důležité se nad zpracováním dané informace řádně zamyslet. Základem je pravidlo – co, kde, kdy. Tedy, co se má stát, stalo se nebo se bude dít, místo, datum a čas. Pokud tyto informace do svého díla nezapracujete, pan Bůh s vámi a zlé pryč! Buďto žurnalisty rozpálíte do běla a nebo vaše tisková zpráva jednoduše skončí v koši.

Nikdy nezapomínejte na nadpis, a pokud své dílo posíláte emailem, také vypište předmět a do těla emailu vložte pár řádek o dané problematice, ať už při jeho otevření je jasné, o čem „to“ je. Nikdo dneska nemá čas na otvírání a zavírání příloh, v mnoha případech ve formátech, které snad nepoužívají ani v Bangladéši. Novinář je profese nejen časově náročná, ale také psychicky vyčerpávající. Když takovému člověku předhodíte jakési neurčité torzo, ke kterému bude chybět základ, jistě s ním zbytečně nebude ztrácet svůj čas, kterého už tak má šílený nedostatek.

Nad každou tiskovou zprávou se zamýšlejte tak, jakoby vy sám jste byl novinářem, nebo ještě lépe, samotným čtenářem, posluchačem, divákem, který je lačný zajímavých informací. Naše mateřština je krásný jazyk a v mnohém předčí jiné. Disponuje tolika krásnými slovy a výrazy, které člověk může skládat jako tu nejzábavnější stavebnici na světě a vytvořit tak vždy cosi zajímavého, milého a originálního. Myslete tedy na to, a pokud si čistě náhodou nebudete vědět rady, o pomoc se na mě můžete kdykoliv obrátit. Nekoušu, nebojte! :-)

 

PS: A na závěr tady máte malou ukázku, jak může tisková zpráva vypadat.

Novinky

Česko-polské přátelství 2013

08.07.2013 11:38
Letošní  léto je pro mě ve znamení hlavně soukromých akcí, narozenin a svateb, proto bych vás všechny mile rád pozval na jednu z mála...

Má cenu psát popisky do eshopu?

03.05.2013 13:44
Jako redaktor se alespoň čas od času setkávám s otázkou, jestli má cenu věnovat pozornost originálním popiskům v eshopu. Já tvrdím, že...

V Ostravě proběhne seminář Efektivní komunikace s novináři

22.04.2013 14:16
V druhé polovině měsíce června se chystám opět uspořádat MEDIÁLNÍ ŠKOLENÍ PRO VEŘEJNOST. Tentokrát na téma efektivní komunikace s novináři....
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Novinky

Přihlaste se k odběru novinek: